fredag den 6. juli 2012

Gammelt håndarbejde:-) og lidt nyt




For mange år siden broderede jeg denne pude med mælkebøtter.


Mønsteret var i Alt for Damerne,  nr. 18 i 1963.


Det er en pude som Gerda Bengtsson har tegnet for Haandarbejdets Fremme.


Puden syede jeg til min mor. Den blev syet på stramaj med hørgarn.



Her et udsnit af mønsteret.


Det var et stort arbejde, men puden var meget smuk.


Desværre blev puden slidt op - hørtråden var ikke særlig stærk:-(



Jeg har gemt mønsteret -  jeg blev senere klar over,
at der fandtes en puden mere i samme serie.


Jeg havde desværre ikke mønsteret.
MEN
Da jeg besøgte min svigerinde i Vestjylland her i maj måned - hvad havde hun så i sine gemmer - netop det mønster jeg gerne ville have. Edith sagde at jeg gerne måtte få det - og jeg var glad.


Om jeg nogensinde kommere til at sy denne pude ved jeg ikke.


Men det er skønt at eje begge mønstre.



Nogle år senere, jeg tror det var omkring 1970 broderede jeg igen "Mælkebøtte-puden", men denne gang var det i tyndt kamgarn. 


Det var også en pude til min mor. Da hun døde i 1992 fik jeg selvfølgelig puden og jeg har den endnu (passer godt på den).



Her en anden puden, som lige er kommet af pindene,
Strikkestykket skal lige i pres og derefter syes sammen.


Det er en pude som jeg har strikket til min svigerdatter Christina.
Hun har selv valgt farve og mønster.


Der er garn nok til en pude mere, så jeg må igang med flere striber.

******God sommerdag******
Posted by Picasa

8 kommentarer:

  1. Pudsigt at hun netop havde det andet mønster. Din mælkebøttepude er meget fin. Jeg broderer også lidt indimellem.

    SvarSlet
  2. De er rigtig fine de gamle pudemønstre.
    Heldigt for dig at få det dup manglede
    Hilsen mons

    SvarSlet
  3. Sikke nogle skønne gamle mønstre, det vil se godt ud både i sarte pastelfarver, men også i pangfarver med et helt andet udtryk. Puder kan man aldrig få for mange af.

    SvarSlet
  4. Hvor er det nogle smukke puder, jeg kan godt forstå, du værner om mønstrene . Og så kan jeg se, at du har fået lavet en række smukke ting, siden jeg var på besøg her sidst. Din Lido er så flot, så flot og Camomille den 4. er fantastisk i den farve. Jeg bliver aldrig træt af det sjal, tror jeg må lave et nyt til vinter :-)

    Rigtig god sommer :-)

    SvarSlet
  5. hvor er det smukt <3 Kan de diagrammer mon findes eller kan jeg købe en kopi? Det ville være smukt i en strikket trøje <3

    Mvh Pernille

    SvarSlet
  6. Nej hvor sjovt at se mælkebøtterne igen. Jeg kan huske puden fra mit barndomshjem. Ved ikke om det var min mor, der havde broderet eller evt. min mormor. Hun gjorde i hvertfald meget i broderier og vi havde mange broderede puder. Den findes desværre ikke mer, så den blev nok osse slidt op. Hilsen Irene :)

    SvarSlet
  7. Hej Emmy, jeg sad og ledte efter det mønster på billede et: mælkebøttepuden, og fandt din blog ;) Ved du hvor jeg kan få fat i mønsteret? Vh Sophie

    SvarSlet
  8. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com)Thank you


    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :urgentloan22@gmail.com

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails