søndag den 15. maj 2011

Gaven til min søster



Her ligger min Camomille til blokning.




Se hvor fint og let det er.




Tæt på.

 Jeg kan godt lide den gennemsigtighed og struktur sjalet har.




Camomillen er meget lækker og vejer næsten ingenting.



Min søster blev meget glad for sjalet, og det passede perfekt både som sjal og tørklæde "snoet" om halsen.

Hun synes farven er rigtig smuk .


Faktaboks:
Model: Helga Isager, taget fra strikkehæftet Amimono, Knit Collection 2010
Garn: Alpaca 1 og Tvinni, købt hos Ho Strik, hvor jeg fik en perfekt service med hensyn til valg af farve.
Pinde: 3
Forbrug: 93 g Alpaca og 90 g Tvinni.
Hot or not: Det er bestemt ikke min sidste Camomille, jeg er klar til at strikke flere. Jeg har ikke brugt så meget garn, som der står i opskriften. Der er nævnt 150 g af hver. Tørklædet er megt nem at strikke og blonden er tilligemed sjov strikning, som går hurtig. I strikkehæftet er der mange gode modeller.


Se lige her!




For mange år siden, det var i 1970'erne, strikkede jeg et bindesjal til min mor, som hun brugte rigtig meget.

Jeg har gemt sjalet og det bliver stadig brugt, når der er sne og kulde. Det varmer så dejligt.

Sjalet er en kopi udført for Herning Museum af Åse Lund Jensen.

Jeg mener, at have læst at Marianne Isager overtog Åse Lund Jensen's forretning/strikkedesign for mange år siden.

Bindesjalet stammer fra Herning- egnen ca. fra 1880.




Sjalet her er strikket i ÅLJ-garn og Spinni, en tråd af hver. Det er næsten/faktisk den samme model som Camomillen, bare en hel anden struktur p.g.a. garnet.


Posted by Picasa
Blonden er den samme, men her er den strikket i et lang stykke og syet på bagefter.

Jeg synes, det er skønt, at vi i dag strikker sjaler efter meget gamle opskrifter :O)

16 kommentarer:

  1. Wau, et flot Camomille. Det er sjovt når de gamle opskrifter dukker op i ny forklædning. Jeg har også strikket det "gamle bindesjal" og det bruges flittigt :)

    SvarSlet
  2. Sikke nogen skønne sjaler du har fået strikket. Det er også nogen skønne farver.

    SvarSlet
  3. Hvor er din Camomille blev flot, og hvilken farve...Wauw :-) Og søster blev glad - Super.

    Det er rigtig sjovt med de gamle opskrifter og meget er næsten det samme som tidligere.

    Kh. Majbrit:)

    SvarSlet
  4. Kan godt forstå søster blev glad ved sjalet ;)
    Ja, det er rigtigt at Helga har fået lov til at pille ved de gamle opskrifter.

    yt

    SvarSlet
  5. Nydeligt , tror næsten at det har sammen farve som mit :-)

    SvarSlet
  6. Mange tak for de søde små hilsner.

    Det er rigtig godt, at de gamle opskrifter kan gøres "nutidige" på så smuk en måde, som jeg synes Helga Isager har gjort.

    Jeg har efterhånden set rigtig mange smukke Camoniller i forskellige farver og garner her på blogland.

    Dejligt at vi kan inspirerer hinanden:)

    Farven jeg har brugt er Alpaca nr. 013 og Tvinni nr. 52 S.

    SvarSlet
  7. Ja den er da flot.
    Jeg har ogsaa et dejligt bindesjal, men dog ikke saa flot som dit.

    SvarSlet
  8. Hold da helt op hvor er det blevet flot dit Camomille skøøøøn farver.
    Skam jeg ikke er din søster ;)

    SvarSlet
  9. Hej Emmy. Tusind tak for din hilsen på min blog, og sikke et interessant indlæg du har skrevet. Det er vel på en måde camomillens historie :-) Utrolig flot udgave du har lavet af det berømte sjal.
    Jeg vil også melde mig som fast læser her på din blog :)

    SvarSlet
  10. Hej Emmy
    Hvor er sjalet til Inge blevet flot - jeg kan godt forstå hun blev glad for det.
    Jeg er nu på som en af dine faste læsere og jeg har også selv fået en blog nu som du kan besøge både nu og også efter vi er taget til Kina.
    Jeg har flere steder set nogle flotte strikkede plaider i kabelstrik. Var det ikke noget for dig at strikke sådan et, eller bliver det for kedeligt? Hvis du gad kunne jeg betale for garnet for der går jo nok meget til...
    Kh Christina

    SvarSlet
  11. Super flot sjal ;)

    Hilsen

    Henrik
    italiensk restaurant København
    http://italienskrestaurantkøbenhavn.dk/

    SvarSlet
  12. Lin: Jeg tror der er mange der har strikket Bindesjalet fra Herning. Jeg har forøvrigt strikket det til to af mine søde svigerdøtre i grå farver.

    Benthe: Jeg foreslår du selv strikker en Camomille.

    Fru Mejlholm i Kina: tak Christina, jeg synes også selv det er blevet rigtig flot. det er forøvrigt en lidt anden udgave af det sjal jeg strikkede til dig for mange år siden, det grå.
    Jeg vil kigge forbi din blog og vil selvfølgelig være fast læser af denne. Det med en plaid i kabelstrik vil jeg tænke over. Kh Emmy

    Henrik: Tak skal du have :O)

    SvarSlet
  13. Camilla: Jeg siger også tusind tak for din hilsen på min blog, jeg er glad for at du vil følge med her:O)

    SvarSlet
  14. jeg har lagt meg til som følger. Så veldig mange flotte sjal du har lagt ut bilde av.

    SvarSlet
  15. Jeg har mistet min opskrift på bindesjalet fra Herning. Havde købt både garn og opskrift (man kan ikke købe opskriften uden garn) kan jeg tigge en kopi af dig?
    Belenda@live.dk

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails